Jak skutecznie łączyć języki i metodę?
Innowacyjna edukacja dwujęzyczna w szkole Montessori – jak skutecznie łączyć języki i metodę?
W obliczu dynamicznych zmian społecznych i edukacyjnych, nauczyciele Montessori stają przed nowym wyzwaniem: jak efektywnie wprowadzić edukację dwujęzyczną w duchu filozofii Marii Montessori? Projekt „Montessori Bilingual Innovations”, opracowany przez międzynarodowy zespół nauczycieli z Polski i Czech, oferuje kompleksową odpowiedź na to pytanie.
Teoria i praktyka w harmonii
Projekt opiera się na założeniach teorii SLA (Krashen, Gass & Selinker), a także na doświadczeniach praktyków. Uwzględnia on pięć etapów nabywania języka i pokazuje, jak można je zintegrować z rytmem dnia w klasie Montessori. Szczególnie podkreślona została rola nauczyciela jako przewodnika i modelu językowego.
Narzędzia i metody
W programie zawarto:
- Scenariusze lekcji dwujęzycznych z obszarów: matematyka, przyroda, kultura.
- Przykłady zastosowania CLIL w klasie Montessori.
- Strategie motywowania uczniów do aktywnego używania drugiego języka.
- Wskazówki dotyczące współpracy z nauczycielami języków obcych.
Profesjonalny rozwój nauczyciela
Szkolenia przeprowadzone w Pradze i Warszawie dały uczestnikom nie tylko nowe kompetencje, ale również możliwość wymiany dobrych praktyk. Program zawiera propozycje obserwacji, mentoringu oraz narzędzia do autoewaluacji.