Jesień w WMHS
W trakcie wakacji uczniowie zostali zaproszeni do wykonania w plenerze fotografii artystycznych dotyczących tematu drzew. Było dla nas wielką radością, że w jury konkursowym zasiadał fotograf Tomek Sikora, który dołączył do działu artystycznego (artystycznego zespołu przedmiotowego) naszej szkoły, by wydać ostateczny werdykt. Na ręce wszystkich fotografów a w szczególności laureatów składamy serdeczne gratulacje.
1 października odbyły się w naszej szkole obchody Dnia Tłumacza. Zaczęliśmy od konkursu na tłumaczenie utworu, a następnie wysłuchaliśmy wykładu dr Mateusza Białasa, który przeprowadził po nich warsztaty. Jako szkoła, w której uczymy się wielu języków, takich jak niemiecki, francuski, hiszpański, polski, angielski i łacina, rozumiemy olbrzymie znaczenie sztuki tłumaczenia.
Grupa uczniów zainteresowanych sztukami wizualnymi odwiedziła Galerię Foksal, gdzie obecnie można zobaczyć wystawę malarki figuratywnej Dominiki Kowyni urodzonej w 1978 roku pt. „Wąskie przejście”. Jej obrazy cechuje niezmącona kolorystyka, która porusza widza, wywołuje w nim niepokój oraz ukazuje rozpad świata, w którym żyjemy. Apokaliptyczna atmosfera, emanująca z obrazów Kowyni, skłania do refleksji na temat kondycji nas samych, naszych rodzin oraz świata. Pełne melancholii obrazy uwodzą swoją tajemniczością.
Grupa odwiedziła także słynną instalację Jerzego Kaliny zatytułowaną „Zatrute źródło” w Muzeum Narodowym. Jak napisał dr Rypson: „Zamiast patosu wyszedł efekt groteskowy”. Uczniowie mieli trudności ze zrozumieniem przesłania tego dzieła. Wydawało im się komiczne, częściowo z powodu wadliwego wykonania instalacji, która została uszkodzona przez wodę, wypełniającą zbiornik stanowiący część pracy.
Wizyta w Operze Narodowej
Udało nam się (!) tuż przed zamknieciem szkoły zobaczyć operę “Werther” Jules’a Masseneta w Operze Narodowej w Warszawie. Ta mistrzowska inscenizacja Willy Deckera, przeniesiona z praskiej opery narodowej była wspaniałym artystycznym wydarzeniem w tym trudnym czasie pandemii.
Libretto “Werthera,” oparte na kultowej książce Cierpienia młodego Wethera Johanna Wolfganga von Goethego (1776), zbudowne jest na opozycji dwóch sił: romantycznej, nieszczęśliwej miłości i spełnieniem obowiązku małżeńskiego wynikającego z kultury mieszczańskiej tamtych czasów. Natura, jak to u romantyków, dodaje dramatyzmu i stanowi tło działań bohaterów. To co piękne w tej inscenizacji, to gra kolorami i światlem na ascetycznej, pozbawionej zbędnych rekwizytów scenie. Dwa pierwsze akty rozgrywaja się w lecie – ciepłe kolory, żółty frak bohatera, dwa ostatnie w zimie – kolory zimne, niebieskie i pozbawione intensywności.
Orkiestrą dyrygował znawca opery francuskiej Patrick Fournillier, a słynna aria ,,Pourquoi me réveiller” z 3 aktu, jak zwykle wzruszyła.
Teraz możemy tylko czekać na następne tak udane produkcje.
Spotkania Klubu Książki w Warsaw Montessori High School odbywają się raz w miesiącu, na każdym rozmawiamy o jednej pozycji, z którą wcześniej mogli zapoznać się wszyscy uczestnicy i wszystkie uczestniczki.
Wychodzimy z założenia, że literatura może pomóc w lepszym i pełniejszym zrozumieniu otaczającej nas rzeczywistości, dlatego wskazane teksty stanowią punkt wyjścia dla naszych dyskusji, w trakcie których dzielimy się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami literackimi (i nie tylko). Zależy nam na tym, aby naszym spotkaniom towarzyszyła atmosfera otwartości na różne punkty widzenia i doświadczenia czytelnicze.
Uczestnikami i uczestniczkami naszych spotkań są uczennice i uczniowie naszej szkoły, ich rodzice oraz nauczyciele i nauczycielki. W trakcie ostatniego z nich rozmawialiśmy o książce Mercedes-Benz: z listów do Hrabla Pawła Huellego. Dla niektórych było to pierwsze zetknięcie z twórczością tego autora, dla innych okazało się ono okazją do ponownego spotkania z jego twórczością. Kolejną książką, o której porozmawiamy będzie Zgiełk czasu Juliana Barnesa.