Wychowanie w duchu wartości
Promujemy wychowanie w duchu szacunku, zaufania, prawdy i tolerancji – mówi Małgorzata Tarnowska, która prowadzi przedszkole Montessori Casa dei Bambini, Warsaw Montessori School oraz Montessori Toddler School.
Choć pierwsze Casa dei Bambini powstało ponad sto lat temu (w 1907 r.) we włoskim San Lorenzo, to idee szerzone przez Marię Montessori są bardziej niż kiedykolwiek aktualne, m.in. z powodu kryzysu wartości w dzisiejszym społeczeństwie.
Maria Montessori stworzyła i zostawiła nam – edukatorom, pedagogom, nauczycielom, rodzicom narzędzia i pomysły do mądrego wychowywania dzieci, „podążania za nimi”, jak mówiła.
Jest prekursorką swoistego kodeksu wychowywania w atmosferze szacunku, w oparciu o wartości mistrzów takich jak Piaget, Seguin czy Arystoteles. Zauważyła, że dziecko od urodzenia do szóstego roku życia ma najbardziej chłonny umysł. Jego mózg przyswaja informacje z otaczającego go świata w sposób naturalny, szybki. I to właśnie my, dorośli, jesteśmy wzorcami postaw.
To od nas zależy, co znajdzie się w bazie wartości, dzięki którym dzieci będą podejmowały decyzje, wybory przez całe życie.
Szkoła, przedszkole i przede wszystkim grupa maluszkowa w systemie Montessori promują wychowanie w duchu szacunku, zaufania, prawdy, tolerancji, patriotyzmu oraz godności, honoru, uczciwości i legalizmu (rozumianego jako przestrzeganie norm społecznych i prawnych), a także porządku, punktualności, pracowitości. Niezwykle ważne są również dobra komunikacja i bliskość.
Konsekwentnie wychowujemy do takich wartości przy pomocy wyedukowanego w pedagogice Montessori i doświadczonego nauczyciela (wychowawcy). Ważne jest również otoczenie – materiały edukacyjne i pomoce wspomagające rozwój dziecka oraz promujące samodzielność, szacunek i bliskość.
Nieoceniona jest obecność świadomego rodzica, który posyła do nas dziecko z wyboru i podąża za nim w procesie uczenia się i przyswajania wiedzy.
Słyszę często pytanie: „Czy moje dziecko pasuje do środowiska Montessori?”. Odpowiadam zawsze, że wychowanie montessoriańskie to wychowanie w duchu otwartości na rozmaite doświadczenia dziecka – i te dobre, i te złe.
Czy placówka Montessori może być antidotum na obecny kryzys wartości?
Wierzę w to i konsekwentnie przekonuję do tego typu edukacji w Warsaw Montessori School: do życia w prawdzie (jakkolwiek górnolotnie by to brzmiało) w każdej z możliwych relacji: rodzic – dziecko, dziecko – dziecko, dziecko – nauczyciel, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel.
Lekcja jest wymagająca i… nieco zapomniana, zepchnięta na boczny tor w natłoku informacji współczesnego świata. Jednak szczególnie istotna do wprowadzenia w tak odpowiedzialnej pracy jak nasza.
W Warsaw Montessori School szukamy rodziców, którzy decydują się aktywnie uczestniczyć w wychowywaniu dzieci. Pomagamy im w nauce, organizując spotkania, warsztaty, wysyłając edukacyjne newslettery, budując ich stały kontakt z nauczycielem w myśl wspomnianej zachęty Marii Montessori „podążaj za dzieckiem”. Nie mylimy uczestnictwa w życiu z wszechobecnym wyścigiem szczurów. Dajemy wybór i proponujemy poznawanie kultur, języków, sposobów myślenia. Pozwalamy dziecku na interpretację rzeczywistości i wykorzystanie wiedzy.
Aby osiągnęło sukces edukacyjny natury poznawczej, rozwojowej, społecznej, trzeba przede wszystkim poznać i przyjąć zestaw wartości reprezentowany przez placówkę edukacyjną. I to musi być świadoma decyzja, bo drugi krok to uczestnictwo rodziców. Tylko wtedy kłopoty i wątpliwości natury ideologicznej lub organizacyjnej można rozwiązywać w drodze dialogu, dobrej i otwartej komunikacji.
Wychowane w kanonie montessoriańskich wartości dziecko, które widzi jedność postawy placówka – dom, będzie szczęśliwe i pewne siebie, tolerancyjne i otwarte. Będzie umiało podejmować decyzje, ceniło pracowitość i uporządkowany sposób myślenia. Będzie kreatywne i gotowe na poznawanie świata oraz wszystkie wyzwania w naszym społeczeństwie. Wiem o tym i wierzę w to, wychowując, edukując w Warsaw Montessori School już 15 lat.
Artykuł jaki ukazał się w portalu eGaga.pl, 13 KWIETNIA 2015