Montessori an Answer for Adolescent
Szanowni Państwo! Drodzy Rodzice!
My, członkowie zespołu Warsaw Montessori Middle School (WMMS) uważamy, że pamięć sensoryczna, która kształtowana jest w środowiskach zarówno naszej młodszej młodzieży (12-15 lat) jak i tej starszej (15-18 lat) (uprawa produktów żywnościowych we własnych ogrodach / uprawa warzyw, hodowla zwierząt, na przykład kur znoszących jajka, pszczół dających miód, kóz dających mleko, uczestnictwo w prawdziwych i znaczących projektach gospodarczych, takich jak prowadzenie kuchni oraz w projekcie, który nazwiemy „lunch shop” – lekcja mikroekonomii, warsztat stolarski, działania public relations, prowadzenie dokumentacji fotograficznej i filmowej, projekty związane z gościnnością, wyrażaniem siebie poprzez muzykę, poezję, sztukę oraz wiele innych) będzie w pełni i nieprzerwanie stanowić dla nich źródło informacji i wzmacniać ich rozwój.
Wierzymy, że budowanie społeczności stabilnej, odpowiedzialnej i zorientowanej na stałą współpracę spełni potrzeby rozwojowe młodzieży w tym wieku oraz otworzy przed nią kolejne drzwi na drodze do dojrzałości i dorosłości.
Wartości, które promujemy i które przejmują nasi uczniowie uczestniczący w programie Montessori dla młodzieży to:
- odpowiedzialność osobista i przywództwo,
- uczciwość
- sprawiedliwość
- współczucie
- prawość.
Potrzeby młodzieży, które będzie zaspokajać WMMS:
- ochrona w czasie wkraczania w dorosłość,
- zrozumienie społeczeństwa (świata dorosłych), w które wkroczą,
- zmniejszenie zainteresowania nauką we wczesnych fazach dorastania przy jednoczesnej presji na nabywanie wiedzy i doświadczeń niezbędnych do życia młodemu dorosłemu,
- wrażliwość na wszelkie formy krytyki, na wygląd fizyczny (oraz wygląd członków rodziny).
Proponujemy zaspokajanie tych potrzeb zapewniając:
- grupę społeczną z ustaloną organizacją i obowiązkami zarówno szkolnymi, jak i codziennymi,
- plan pracy społecznej obejmujący rzeczywiste i znaczące doświadczenia, dające poczucie niezależności ekonomicznej,
- doświadczenia w kontaktach z dorosłymi będącymi wzorami do naśladowania, specjalistami i ekspertami w wielu dziedzinach życia,
- interakcję z takimi dorosłymi,
- uczestnictwo w pracach administracyjnych – dzieci w wieku 3-6 lat potrafią już zadbać o czystość w swoim otoczeniu, dlatego możliwe jest powierzenie młodzieży obowiązków związanych z organizacją i rozwojem większego środowiska i odpowiedzialności za jego utrzymanie.
Damy naszej młodzieży dostęp do otwartych i niezmienionych działalnością człowieka terenów – zielona szkoła i wycieczki w góry w szkole podstawowej stanowią fundament do nabywania większych doświadczeń podczas wycieczek planowanych i organizowanych na poziomie gimnazjalnym, w których uczniowie będą odpowiedzialni za:
- wybór celu,
- środki transportu i zakwaterowanie,
- przygotowywanie i planowanie posiłków.
Program naszej WMMS powstał w celu zaspokojenia potrzeb:
- poznawczych,
- fizycznych,
- społecznych,
- potrzeb związanych z rozwojem etycznym zbuntowanych nastolatków.
Niezaspokojenie tych potrzeb może prowadzić do:
wyobcowania z życia szkoły,
obniżenia poziomu samooceny i poczucia przynależności,
prób podejmowania działań destrukcyjnych, w tym wagarów i użycia narkotyków (oraz niechcianych ciąż, chorób przenoszonych drogą płciową, stosowaniem substancji odurzających, problemów żywieniowych i samobójstw).
Biorąc pod uwagę zmienne warunki ekonomiczne i polityczne w naszym społeczeństwie, młodzi nastolatkowie stają przed problemem nieprzystosowania do przyszłego dorosłego życia w dwudziestym pierwszym wieku.
Montesoriańskie programy szkolne dla młodszej młodzieży wkraczają w życie społeczności i dają uczniom możliwość uczestnictwa w rozmaitych zajęciach i doświadczeniach, które nigdy nie będą możliwe w tradycyjnej szkole.
Montessori Middle Schools przygotują młodzież do wkroczenia w świat edukacji na szczeblu uniwersyteckim z należytym przygotowaniem typowym dla uczniów, którzy odnieśli sukces.
Absolwenci Montessori Middle School są często uznawani przez nauczycieli i dyrekcje szkół za najzdolniejszych uczniów w nowo tworzonych klasach.
Jesteśmy przekonani, że okres dorastania nie stanowi problemu – dla nas, Montessoriańczyków, jest wielką szansą!